αρχική σελίδα

(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας)

 

Αδύνατος τύπος των προσωπικών αντωνυμιών-Σύνθετες προτάσεις

1.   Να ξαναγράψεις τις προτάσεις αντικαθιστώντας όσα ουσιαστικά μπορείς με τους αδύνατους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας όπως στο παράδειγμα.
α) Έκαναν δώρο του Τάκη ένα βιβλίο.
Του έκαναν δώρο ένα βιβλίο.

β) θα βαφτίσουν τον μπέμπη το άλλο Σάββατο.

 

γ) Ακούμπησε τη μηχανή πάνω στο τραπέζι.

 

δ) Πήρε τηλέφωνο τους  γονείς σου;

 

ε) Φώναξε τα παιδιά να έρθουν μέσα στο σπίτι.

 

στ) Λέρωσε το καλό της φόρεμα.

 

2.   Να βρεις και να υπογραμμίσεις σε ποια λέξη αναφέρονται οι λέξεις που είναι γραμμένες με έντονα γράμματα.
α) Χάλασε το αυτοκίνητο και θα το πάω αύριο στο συνεργείο.
β) Όταν τηλεφωνήσει στην Αναστασία, πες της να έρθει νωρίς αύριο.
γ) Έβαλε τα παιχνίδια στην ντουλάπα για να τα κρύψει από τον αδερφό του.
δ) Η μητέρα έπλυνε τις κουρτίνες του σαλονιού, αλλά δεν τις σιδέρωσε ακόμα.
ε) Ενημέρωσα το Γιώργο για την εκδρομή. Του είπα αν θέλει, να φέρει και τον αδερφό του.
στ] Η Λίζα δεν έχει αποφασίσει ακόμη. Aσ΄ την αφήσουμε να σκεφτεί.


3.Να υπογραμμίσεις στις παρακάτω προτάσεις μόνο τους αδύνατους τύπους
των προσωπικών αντωνυμιών.

α) Του αρέσουν πολύ οι τηγανητές πατάτες.
β] 0 άντρας τns της χάρισε το δαχτυλίδι που ήθελε.
γ) Άκουσες πώς τον λένε τον οδοντίατρο;
δ]Σας αρέσει το γλυκό; Εγώ το έφτιαξα χτες.
ε) Της είπα τα νέα, αλλά μάλλον δεν της άρεσαν.
στ) Μη σπας τον κουβά. Τον θέλω για να σφουγγαρίσει.

4. Να γράψεις μέσα στην παρένθεση αν οι  λέξεις με έντονα γράμματα είναι
άρθρα ή αντωνυμίες.

α) Αυτή τη φορά θα τη μαλώσω. (Άρθρο/Αντωνυμία)
β) Τις διάβασες όλες τις σελίδες; (....................................... /………………………..       )
γ) Τους γονείς σου  να τους αγαπάς και να τους προσέχεις……………../…………………….       )
δ) Η δασκάλα τούς  μίλησε για την ανακύκλωση. (………………………………../………………….)
ε) Δεν τον νοιάζει για τους άλλους· κοιτάζει μόνο τον εαυτό τους(…………………………../………………)
στ) Της Κικής της αρέσει αυτό το τραγούδι. (............................ /……………………………………..   /
................... )

 

5.  Να ενώσεις τις παρακάτω απλές προτάσεις σε μία σύνθετη.
α) Το σχολείο είναι μεγάλο. Το σχολείο είναι καθαρό. Το σχολείο είναι φωτεινό.
Το σχολείο είναι μεγάλο, καθαρό και φωτεινό.
β) Η κάμαρα έμεινε κλειστή. Η κάμαρα έμεινε ασκούπιστη. Η κάμαρα έμεινε ατακτοποίητη.

 

γ) 0 Θείος μένει μακριά. Τα ξαδέρφια μου μένουν μακριά. Η γιαγιά μένει μακριά.

 

δ) 0 σωλήνας ήταν πλαστικός. 0 σωλήνας ήταν στραβός. 0 σωλήνας ήταν στενός. 0 σωλήνας ήταν βουλωμένος.

 

ε) Αγοράσαμε μια τραπεζαρία. Αγοράσαμε έξι καρέκλες. Αγοράσαμε έναν μπου­φέ. Αγοράσαμε ένα μεγάλο καθρέφτη.

 

 

6.  Να συμπληρώσεις Σ αv η πρόταση είναι σύνθετη ή Α αν είναι απλή.
α) Μπορείς να ταξιδέψεις με πλοίο, με τρένο ή αεροπλάνο.
β) Το αυτοκίνητο μας είναι μεγάλο, γρήγορο και ευρύχωρο.
γ) Ήταν όλοι θυμωμένοι και απογοητευμένοι απ' αυτά που έγιναν.
δ) Οι μέρες τns εβδομάδας είναι εφτά.
ε) Εσύ και η Κάτια πηγαίνετε στην ίδια τάξη;
στ) 0 Ιούνιος, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι μήνες του καλοκαιριού.

7.   Να συμπληρώσεις κάθε πρόταση με τρία επίθετα που ταιριάζουν.

αρμυρό προσεκτικά, έξυπνη, ξινά, έξυπνα, Θολωμένο, έντονος, καλή, πράσινα, δραστήρια, μακρινός, λίγο, άγουρα, παράξενος, προκομμένη, έξυπνα

 

α) Το νερό ήταν  αρμυρό ,θολωμένο και λίγο
β) Τα βύσσινα ήταν.......................................................................................................................................
γ) Τα παιδιά αποδείχτηκαν...........................................................................................................................
δ) Ο χτύπος που ακούστηκε ήταν..................................................................................................................
ε] Η κοπέλα είναι.........................................................................................................................................

8.   Να κάνεις σύνθετες τις παρακάτω απλές προτάσεις προσθέτοντας τουλάχιστον δύο ακόμα ονόματα.
α) Το νερό καίει.
Το νερό, το γάλα και το τσάι καίνε.

β) Η συκιά είναι δέντρο.

 

γ) Το χελιδόνι είναι πουλί.

 

δ) Τα φρούτα είναι υγιεινά.

 

ε) 0 Μάρτιος είναι μήνας της  άνοιξης.

          

αρχική σελίδασελίδα των ασκήσεων