αρχική σελίδα(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας)
Ν.ΓΛΩΣΣΑ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ Ε΄ΤΑΞΗΣ

Άσκηση 1η

1.Σχηματίζω ουσιαστικά από άλλες λέξεις:

διηγούμαι...................έμπιστος..............................τεμπέλης....................................
γενναίος......................Καλός..................................πλήρης..........................................
εκδικούμαι..................Φτωχός..................................αναγκαίος.....................................
πιθανός........................όμοιος........................παραιτούμαι...............
ταλαιπωρούμαι.....................έγκλημα...............................

2. Να κλίνεις τα παρακάτω ρήματα στον ενεστώτα: εγώ συνεννοούμαι εγώ παραιτούμαι εγώ ενοχλούμαι εσύ

3. Συμπληρώνω σωστά τις παρακάτω λέξεις: βρ..μικος, ηφ...΄στ..ο, υπερ..κεάν..ο, ξέθα..α , επικ'....νδυνος, ψ΄.. χρα, ψ..χάλα, Τρ..γ..ρ..ζω, ..φελώ, ..φείλω, ..ψώνω

Άσκηση 2η

1.Χώρισε τις παρακάτω προτάσεις σε δύο μέρη και γράψε το κάθε κομμάτι στη θέση του :

(Ο Φώτης πίνει νερό, Τα αγόρια παίζουν ποδόσφαιρο, Το φαγητό είναι έτοιμο, Το ραδιόφωνο παίζει το τραγούδι μας)

Ονοματικό μέρος:

Ρηματικό μέρος (ποιος;) (Τι κάνει; Τι κάνουν;)

2. Φτιάξε σύνθετες λέξεις με το υπέρ και συμπλήρωσε τις προτάσεις:
Ο πατέρας μου αργεί να γυρίσει, γιατί κάνει (ώρα)...................
Μην είσαι (βολικός)...................................μαζί του.
Η ομάδα μου (ισχύω)..............................της ομάδας σου.
Ο αθλητής σηκώνει τα βάρη με (προσπάθεια....................................
Αυτός (έχω)..........................πολύ από τους άλλους και θα νικήσει.

3.Συμπλήρωσε με το σωστό:( της , τις , στην , στις)

Ρίξαμε............... πετονιές μέσα............βάρκα. Πήρα...........ζωγραφιές........ ανιψιάς μου και ........... κοίταξα με προσοχή. Το βιβλίο...... Μαρίας μου έδωσε .....απαντήσεις που ήθελα. Πήγα στο σπίτι.. .θείας μου γύρω......έξι το απόγευμα.

4. Σχημάτισε σύνθετες λέξεις όπως στο παράδειγμα:

Πάρα πολύ νόστιμος : Πεντανόστιμος
Ο τελείως παλαβός: Θεοπάλαβος
Πάρα πολύ καλός:..................................
Αυτός που τον μισούν όλοι:........................
Πάρα πολύ γλυκός:..................................
Ο εντελώς φτωχός:................................
Πόρτα πολύ ανοιγμένη:.......................
Ο εντελώς τρελός:......................................

Άσκηση 3

1. Μεταφέρω το παρακάτω κείμενο στον αόριστο :
Ο ψαράς ρίχνει το δίχτυ του γρήγορα, κοιτάζει ψηλά τον ουρανό ανήσυχα και οσμίζεται τον αέρα. Πρέπει να κάνει γρήγορα. Από τα βόρεια μαζεύονται μαύρα σύννεφα. Ένα αεράκι έχει σηκωθεί και προειδοποιεί την αλλαγή του καιρού. Ρίχνει γρήγορα τη σημαδούρα και βάζει μπροστά τη μηχανή. Σε λίγα λεπτά φτάνει στο λιμανάκι της Αγίας - Μαρίνας.

2. Στην παρακάτω γραμματοσειρά είναι κρυμμένα τέσσερα ρήματα. Βρες τα και γράψ' τα παρακάτω: Φγκφιεθρτό9θραγαπώκιρκέκοιτάζεικξξγηρξητγρέξαγξηγγράφουνκθκέόιτξμνψωχορεύετεξδάσκλλλόπωςκκ

3. Προσπάθησε να συλλαβίσεις τις παρακάτω λέξεις: Καπνός, τεμπέλης, μούργος, αδέσποτο ,καβγάς

4.Προσπάθησε τα παρακάτω ρήματα που είναι στον ενεστώτα να τα βάλεις στον παρατατικό και στον αόριστο: Ακουμπώ Γκρινιάζω Τρέχω Αγγίζω Μετρώ Γράφω Παρατώ

Παρατατικός Αόριστος
   
   
   
   
   
   

Άσκηση4η

1.Κλείνω σωστά τα παρακάτω ρήματα:

εγώ ονειρεύομαι...

εγώ τρέφομαι .....

2. Χωρίζω τις παρακάτω λέξεις σε τέσσερις οικογένειες: αρχαίος, νεολαία, καινοτομία, παλιώνω, νιάτα, αρχαιότητα, παλιατζής, Καινή Διαθήκη, νεανικός αρχαιοκάπηλος, παμπάλαιος, αρχαιολόγος.

 

3. Μεταφέρω το παρακάτω κείμενο στον αόριστο:
Ο δάσκαλος μας εξηγεί το καθετί με το νι και με το σίγμα. Μερικά παιδιά δεν προσέχουν και κάνουν φασαρία. Ο δάσκαλος τα αγριοκοιτά αλλά δεν διακόπτει το πείραμα. Το υγρό μέσα στο σωλήνα αλλάζει χρώμα. Είναι πολύ εντυπωσιακό αυτό που βλέπουμε. Όλοι έχουμε μείνει με το στόμα ανοιχτό.

4. Προσπάθησε να συλλαβίσεις τις παρακάτω λέξεις: αγκώνας , ραβδί, άνδρας, φυλλοβόλο, αμπελόφυλλο, καβγάς

Άσκηση 5η

1.Συμπληρώνω σωστά τις προτάσεις με τα ρήματα περνώ και παίρνω , στον κατάλληλο τύπο:
Κάθε πρωί......... από το σπίτι και τρώει .
Δυστυχώς το χειμώνα οι μέρες δεν..........γρήγορα.
Η Αλέκα ...........κάθε μέρα το γιο της και ...........από το σχολείο.
Πώς.................τόσο γρήγορα η ώρα!
Δεν.....................και την Ελένη με το αυτοκίνητο.

2. Γράφω τα παρακάτω θηλυκά ουσιαστικά στην αιτιατική ενικού και πληθυντικού , όπως στο παράδειγμα:
της σπηλιάς - τις σπηλιές της πηγής -..................
της γυναίκας -.................... .....................- τις ξύστρες
.....................- τις λεύκες της ασπίδας -....................

3. Υπογραμμίζω τα ρήματα στις παρακάτω προτάσεις:

Ο μεθυσμένος θεός τον μέθυσε και το δάσκαλο.
Ξέρετε ποιος είναι αυτός ο θεός; Έβγαλε το σακάκι και τον τύλιξε .
Καθώς ξεσκάλιζε να ξεριζώσει ένα λουλούδι, άγγιξε κάτι με το ραβδί του.
Μας φώναξε γύρω του: - Ένας θεός αναστήθηκε την ώρα τούτη.

4. Γράφω τα ρήματα στον αόριστο και παρακείμενο, όπως στο παράδειγμα:
βασανίζω - βασάνισα- έχω βασανίσει καταντώ - κατάντησα - έχω καταντήσει

ζωγραφίζω..................... καταπατώ..........................

κατακτώ.....................ψιθυρίζω..........................

εξαπατώ........................... Προικίζω........................

5. Σχηματίζω μετοχές όπως στο παράδειγμα:
φορτώνω- φορτώνοντας- φορτωμένος χτυπώ- χτυπώντας- χτυπημένος

στραβώνω..................τραγουδώ...................

πελαγώνω........................τραβώ........................

καρφώνω....................οδηγώ.............................

ισιώνω..........................αγανακτώ.......................

Περισσότερες ασκήσεις...

αρχή της σελίδας

αρχική σελίδασελίδα των ασκήσεων