Áñ÷éêÞ óåëßäá

(åêôõðþóôå ôç óåëßäá áõôÞ Þ áí äåí Ý÷åôå åêôõðùôÞ êÜíôå ôç áðïèÞêåõóç óôï óêëçñü äßóêï ôïõ õðïëïãéóôÞ óáò)

 

 

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ 9ης ΕΝΟΤΗΤΑΣ


1. ΦτιÜξε  σýνθετες  λÝξεις  με  το  υπÝρ  και  συμπλÞρωσε  τις  προτÜσεις:
Ο  πατÝρας  μου  αργεß να  γυρßσει, γιατß  κÜνει  ( þρα) .........................
Μην  εßσαι (βολικüς) ....................................... μαζß του.
Η ομÜδα μου (ισχýω) ....................... της ομÜδας σου.
Ο αθλητÞς σηκþνει  τα    βÜρη με  (προσπÜθεια) ....................................
Αυτüς  (Ýχω) ........................... πολý απü τους Üλλους και  θα νικÞσει.

2.ΜετÝτρεψε τη ρηματικÞ φρÜση ονοματικÞ , üπως  στο παρÜδειγμα:
Το Üλογο  καλπÜζει.         Ο  καλπασμüς  του αλüγου. 
Οι μαθητÝς διαβÜζουν
Το  λεωφορεßο  στρßβει.
Το  αγüρι  σφυρßζει.
Η  μπÜλα  πηδÜει  .
Οι  ημÝρες  περνοýν.


3.ΣχημÜτισε σýνθετα με το συν  :


συν + λüγος:

...........................

συν + ρßζα:

...........................

συν + λÞψη:

...........................

συν + ραπτικü:

...........................

συν + λαλητÞριο:

...........................

συν + ρÝω:

...........................

συν + λογÞ:

...........................

συν + ρÞξη :

...........................

συν + μÜχομαι:

...........................

συν + σßτιση:

...........................

συν + μÝτρο:

...........................

συν + σωρεýω:

...........................

συν + μορφþνω:

...........................

συν + σþμα:

...........................

συν + μετοχÞ:

...........................

συν + σþρευση:

...........................

4.ΣχημÜτισε με το σωστü τýπο  του  επιθÝτου πολýς,πολλÞ,πολý, Þ το επßρρημα πολý :
          Την ΚυριακÞ Ýπαιξα πÜρα  ............   . ΠÞγαμε σ’Ýνα μÝρος .................. üμορφο . Εßχε …………κßνηση .   ...............  παιδιÜ Ýτρεχαν κι Ýπαιζαν .

ΒρÞκα εκεß  ...................... φßλους μου και .....................  συμμαθÞτριες μου .


5.ΞαναγρÜψε τις προτÜσεις μετατρÝποντας τη ρηματικÞ φρÜση σε ονοματικÞ:


Θα φýγουμε  νωρßς, μüλις ξημερþσει.
.....................................................................................................
          ¸κανα το πρþτο μπÜνιο ,πριν να καλοκαιριÜσει.
.....................................................................................................
          ΞεκινÜω για το σχολεßο ,πριν να μεσημεριÜσει.
.....................................................................................................
          Απüψε Ýχω üρεξη για να γλεντÞσω.
.....................................................................................................


6.ΚÜνε αντιμετÜθεση στις προτÜσεις, βÜζοντας κüμμα üπου πρÝπει, üπως στο παρÜδειγμα:
¼ταν πεινοýσε, ζητοýσε να φÜει .  Ζητοýσε να φÜει üταν πεινοýσε.
          ¢λλαξε γνþμη, σαν τα’ μαθε üλα.  
.....................................................................................................
          ¢μα δεν Ýρθεις εσý, θα Ýρθω εγþ.
.....................................................................................................
          Θα περÜσετε πολý ωραßα, αν θα πÜτε στο χωριü.
.....................................................................................................
          ΔιασκεδÜζει  πολý, üταν χορεýει.
.....................................................................................................
          ΚÜνεις πολλÜ λÜθη, Üμα βιÜζεσαι.
.....................................................................................................


7.ΒÜλε κüμμα üπου πρÝπει :
          Μ’ αρÝσει το χιüνι αλλÜ λßγο. Μπορεß  να μη μου κÜνει τα κÝφια αλλÜ τον συμπαθþ πολý. Ο πατÝρας Ýφυγε στην ΑθÞνα αλλÜ θα ξανÜρθει. ΘÝλω να κολυμπÜω  αλλÜ για λßγη þρα. Ο αδερφüς μου εßναι ψηλüς  αλλÜ φαßνεται  ψηλüτερος απü üτι  εßναι. Χθες πÞγα σινεμÜ  αλλÜ το Ýργο δε  μ’ Üρεσε.
          Οι αθλητÝς ζεσταßνονται πριν τον αγþνα . Πριν με πÜρεις τηλÝφωνο θα σε πÜρω εγþ. Ο πατÝρας γýρισε πριν να φýγουμε για το σχολεßο. Η μητÝρα ξυπνÜει πριν το χÜραμα. Σε εßδα προτοý να κρυφτεßς. Το λεωφορεßο Þρθε πριν την þρα του . Θα Ýρθω προτοý να με χρειαστεßς.


8.ΒÜλε κüμμα üπου πρÝπει . ¾στερα μετÝτρεψε το  ασýνδετο  σε  πολυσýνδετο σχÞμα με το και:
          Τα   Üσπρα  σπιτÜκια εßναι ηλιüφωτα , χαριτωμÝνα, μικρÜ, ασβεστωμÝνα, καθαρÜ.
Τα  Üσπρα σπιτÜκια  εßναι  ηλιüφωτα  και χαριτωμÝνα  .....................................................................................................
          ΠρασινισμÝνοι κÜμποι, λουλουδιασμÝνα περιβüλια, μενεξεδÝνιος ουρανüς, χßλια χρþματα, πανηγυρßζουν τον ερχομü  της Üνοιξης.
..................................................................................................................................................................................................................
          Το üνειρο αυτü μου φÝρνει διαδοχικÜ χαρÜ, λýπη, φρßκη, γλυκýτητα.
..................................................................................................................................................................................................................
          Ο Þχος Þταν μßλημα, οýρλιασμα, θρÞνος, παρÜπονο, κλÜψιμο, γÝλιο, τραγοýδι.
..................................................................................................................................................................................................................


9.ΣχημÜτισε σýνθετα με το συν  προσÝχοντας το ν :
          συν + Ýρχομαι : 
          συν+ παρÜσταση:
          συν+ κßνηση :
          συν+ στολÞ :
          συν+ τÜξη :
          συν + βαδßζω :
          συν + γρÜμμα :
          συν + σκευÜζω :
          συν + δÝομαι :
          συν + στÝγαση :
          συν + φÝρω :
          συν+ χρüνος:


10.ΓρÜψε παρÜγωγα, απü τα ρÞματα , θηλυκÜ σε  -ηση ,-ιση, Þ  -υση  :


φρουρþ:

 

διαφημßζω:

.

εξυπηρετþ:

............................

μετακομßζω:

............................

ιδρýω:

............................

εξασκþ:

............................

αναλýω:

............................

συγκρßνω:

............................

συζητþ:

............................

διαχειρßζομαι:

............................

 

11.ΣχημÜτισε σýνθετα με πρþτο συνθετικü το πολý:
Üνθρωπος που μηχανεýεται (σκÝφτεται) πολλÜ: πολυμÞχανος 

  αυτüς που ταξιδεýει πολý :
  Üνθρωπος που διαβÜζει πολλÜ βιβλßα :
  αυτüς Ýχει πολλÝς δαπÜνες :
  Üνθρωπος με πολλÜ ταλÝντα :
  δημιουργεß πολλοýς θορýβους (κρüτους) :

 

áñ÷éêÞ óåëßäáóåëßäá ôùí áóêÞóåùí