áñ÷éêÞ óåëßäá(åêôõðþóôå ôç óåëßäá áõôÞ Þ áí äåí Ý÷åôå åêôõðùôÞ êÜíôå ôç áðïèÞêåõóç óôï óêëçñü äßóêï ôïõ õðïëïãéóôÞ óáò)

 

    

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1.Να γρÜψεις τα παρακÜτω ρÞματα στη σωστÞ στÞλη
κοιμÜμαι ,αγγßζω ξýνω, ψÞνομαι, αφÞνω, ρÜβω, σκÝφτομαι, σκουπßζω, χτενßζομαι, βÜφομαι, σηκþνω, πληγþνομαι

ΕνεργητικÞ φωνÞ        ΠαθητικÞ φωνÞ
              κοιμÜμαι

 

 

2.Να συμπληρþσεις τα παρακÜτω κενÜ με την κατÜληξη -με Þ -μαι.
α) ¸ρχομαι να δοýμε μαζß το παιχνßδι.
β) ΠÞγα…  üλοι μαζß να δοý....... Ýνα ποδÞλατο για το οποßο ενδιαφÝρο...
γ) ΕπειδÞ εγþ ζαλßζο.................. , θα ανεβαßνου… σιγÜ σιγÜ.
δ) Δε βιÜζο …, γιατß Ýχου…  ακüμα χρüνο.
ε) Συμφþνησα......................... με τη μαμÜ να κοιμÜ…. πιο αργÜ.
στ) θα εß…απÝναντι. ΠρÝπει να βροý…  και τους Üλλους.

 

3.Να συμπληρþσεις τα κενÜ των παρακÜτω προτÜσεων με το κατÜλληλο ρÞμα απü τις παρακÜτω λÝξεις στο σωστü πρüσωπο.
φαßνομαι, συγυρßζω, μαθαßνω, σπÝρνω, ντρÝπομαι, Ýρχομαι, γßνομαι, τρÝχω

α) Η δασκÜλα μαθαßνει στα παιδιÜ γραμματικÞ.
β) Οι γεωργοß......... τα χωρÜφια.
γ) Δε............. αυτü που ζητÜς.
δ) Τα παιδιÜ.......... το δωμÜτιü τους.
ε) Μου............ üτι κÜτι συμβαßνει.
στ) Το καρÜβι......... το πρωß.
ζ) 0 Κþστας.......... πολý γρÞγορα.
η) Δεν............ να γελÜτε και να τον κοροúδεýετε;


4.  Να γρÜψεις δßπλα σε κÜθε ρÞμα το αντßθετü του.
α) ανεβαßνω        ... κατεβαßνω.
β) πηγαßνω    ...........................
γ) μπαßνω            …………………….
δ) λýνω                 ...........................                 
ε) ξηλþνω           ............................                   
στ)ξυπνÜω          ....................
ζ) κρυþνω          ....................

5.  Να συμπληρþσεις τα παρακÜτω κενÜ με την κατÜληξη -τε Þ -ται.
α) Το ιατρεßο βρßσκεται, κοντÜ στην πλατεßα.

β) Απü εδþ που καθüμασ....... φαßνε…..        το γÞπεδο.

γ) Μη μιλÜ…..δυνατÜ, γιατß κοιμÜ……το μωρü.

δ) Αυτü το σπßτι δεν πουλιÝ...... θÝλε….        να δεßτε κÜποιο Üλλο;

ε) Γιατß φεýγε…τüσο γρÞγορα; Μεßνε…..       λßγο ακüμα.

στ) Εßναι απρüσεκτος üταν τρþει και λερþνε…εýκολα.

ζ) ¸τσι üπως κρýβεσ…..      , δε θα σας δει κανεßς.

6.ΒÜλε τις λÝξεις σε σωστÞ σειρÜ(υποκεßμενο-ρÞμα-αντικεßμενο) και σχημÜτισε προτÜσεις:
α. ψÞνω - φοýρναρης - ψωμß
β. παγωτü - παγωτατζÞς - πουλþ
γ. λιοντÜρι - ελÜφι - κυνηγþ
δ. μολýβι - ξýνω - ΘÜλεια
ε. τζÜκι - μπαμπÜς - ανÜβω

7.ΣυμπλÞρωσε τα αντικεßμενα που λεßπουν απü τις παρακÜτω προτÜσεις:
α. Η γÜτα κυνηγÜει ...............  
β. Η κατσßκα τρþει……. .........
γ. Ο μανÜβης πουλÜ .............   
δ. Ο χτßστης χτßζει .................
ε. Η γιαγιÜ σκουπßζει .............   
στ. Ο κηπουρüς ποτßζει…………..

 

8.ΣυμπλÞρωσε τις προτÜσεις με το ρÞμα της παρÝνθεσης στον σωστü τýπο:
α. Εγþ............ κÜθε βρÜδυ. - Εμεßς.......... τα χÝρια μας. (πλÝνω/ομαι)
β. Εσý .............  σε σχολÞ χοροý. - Εσεßς ..............  Ýνα γρÜμμα.
(γρÜφω/ομαι)
γ. Εγþ ...........  πßσω απ' τον θÜμνο. - Εμεßς ...........  Ýνα μυστικü.
(κρýβω/ομαι)
δ. Εγþ............ ¢ννα. - Εμεßς............ την προσευχÞ μας. (λÝω/γομαι)
ε.Εσý............. με το μαχαßρι. - Εσεßς......... την κορδÝλα. (κüβω/ομαι)

 

9.ΣυμπλÞρωσε τις λÝξεις με -ε- Þ -αι:
α Το δÜσος καταστρÝφετ.... απü εμÜς που πετÜμ.... σκουπßδια,
β. Κρατιüμαστ.... γερÜ απ' τη χειρολαβÞ του λεωφορεßου για να μην πÝσουμ.... κÜτω.
γ. ¼ποιος κÜνει αταξßα στο σχολεßο, γρÜφετ.... στο τετρÜδιο των τιμωρημÝνων,
δ. Εýχομ.... να πÜμ.... αýριο εκδρομÞ.                     
ε. ΓυμνÜζομ.... καθημερινÜ.
στ. Δεν επιτρÝπετ.... να καπνßζεις.

 

10.ΣχημÜτισε σýνθετες λÝξεις και φτιÜξε προτÜσεις, üπως στο παρÜδειγμα:    
σπανÜκι + ρýζι   Η Μαρßα λÝει üτι το σπανακüρυζο εßναι θρεπτικü.

Üνθος + δοχεßο
καλüς + καρδιÜ
τυρß + πßτα
Üντρας + γυναßκα

ΠροσοχÞ: Το -ο- στη μÝση των σýνθετων λÝξεων εßναι πÜντα üμικρον.

11.Χþρισε τις σýνθετες λÝξεις σε απλÝς:
κακοτυχßα     .................. +…………………….
σκληρüκαρδος    .............  +……………………
πολυτÜλαντος     ............ +…………………….
πικραμýγδαλο    .............  +………………………
αγριοπερßστερο   ............ +……………………………
λαχανüκηπος     ..............  +…………………………



12.ΓρÜψε πþς λÝγεται αυτüς που Ýχει:
μαýρα μÜτια ................................................................
 παχý δÝρμα
χοντρü κεφÜλι
καλÞ τýχη
κακÞ μοßρα
που εßναι:
ψηλüς και λιγνüς
κοντüς και χοντρüς
Üσπρος και μαýρος
γλυκüς και ξινüς
Üγριος και γÜτος


13.Κλßνε το ρÞμα βÜφω μÝσα σε προτÜσεις, üπως στο παρÜδειγμα:
Εγþ βÜφω τους τοßχους του δωματßου μου.

 

 

 

 

14. ΜετÜφερε τα ρÞματα απü την ενεργητικÞ στην παθητικÞ φωνÞ και το αντßστροφο:
σηκþνω
πληρþνομαι
κüβω
πιÜνω
γρÜφομαι
κρýβομαι
τρßβω
 πλÝνομαι


áñ÷éêÞ óåëßäá óåëßäá ôùí áóêÞóåùí