áñ÷éêÞ óåëßäá(åêôõðþóôå ôç óåëßäá áõôÞ Þ áí äåí Ý÷åôå åêôõðùôÞ êÜíôå ôç áðïèÞêåõóç óôï óêëçñü äßóêï ôïõ õðïëïãéóôÞ óáò)

 

    

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ- ΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΜΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

 

1 . Να γρÜψεις τη γενικÞ του ενικοý και του πληθυντικοý των παρακÜτω ουσιαστικþν.

ΟνομαστικÞ ενικοý ΓενικÞ ενικοý        ΓενικÞ πληθυντικοý
α) ο Üνθρωπος      του ανθρþπου            των ανθρþπων
β) το κουδοýνι          .................                ...........................….
γ) η εφημερßδα         .....................              ............................
δ) ο σýλλογος        ..........................          ................................
ε) η συνταγÞ           ......................               ................................
στ) το χωριü          ........................         ......................
ζ)ο ναýτης                ............................       ……………………

 

 
2. Να ξαναγρÜψεις τις παρακÜτω φρÜσεις üπως στο παρÜδειγμα.
α) το χρþμα του σπιτιοý           το χρþμα   των   σπιτιþν

β) οι παßκτες της ομÜδας     ..............................................

γ)τα χωρÜφια του αγρüτη  ................................................

δ) τα λεπτÜ της þρας..........................................................

ε) το τÝλος του αγþνα       ...............................................

στ) το φως του κεριοý         ..............................................

ζ) το Üρωμα του καφÝ        ..............................................

 

 


3.Να σχηματßσεις φρÜσεις με τις παρακÜτω λÝξεις βÜζοντας το δεýτερο ουσιαστικü
στη γενικÞ του ενικοý.

α) το πλÜτος-ο δρüμος .................................................... το πλÜτος του δρüμου

β) οι σελßδες-το βιβλßο     ……………………………………………………………

γ) οι στßχοι-το τραγοýδι       ...................................................

δ) τα αυτιÜ-ο γÜιδαρος ………………………………………………………

ε) η λýση-η Üσκηση            ...................................................

στ)η δýναμη-η ταχýτητα    ...............................................................                                             

ζ) η φωλιÜ-το πουλß          ............................................................                                             

 

4. Να συμπληρþσεις τις παρακÜτω στÞλες üπως στο παρÜδειγμα.
Ενικüς αριθμüς           Πληθυντικüς αριθμüς
α) του λαοý                των λαþν

β) ..............            των προÝδρων

γ) του μÞνα           ..............

δ) ........................... των θεμÜτων

ε) της Ýκθεσης        ..............

στ) του εßδους         ...............

ζ) ........................... των λιμνþν

 


5.Να σχηματßσεις φρÜσεις με τις παρακÜτω λÝξεις βÜζοντας το δεýτερο ουσιαστικü στη γενικÞ του πληθυντικοý.
α) τα μαγαζιÜ-οι Ýμποροι           τα μαγαζιÜ των εμπüρων

β) οι επιβÜτες-τα καρÜβια  
 
γ) τα κρÜνη-οι πυροσβÝστες
 
δ) τα φτερÜ-οι Üγγελοι

ε) το μÝλι-οι μÝλισσες

 

6.ΣυμπλÞρωσε τα κενÜ του κειμÝνου με τις λÝξεις των παρενθÝσεων σε γενικÞ πτþση ενικοý Þ πληθυντικοý αριθμοý:

Τα δÝντρα ………………….. (κÞπος) μου εßναι οπωροφüρα. Οι καρποß……………………………          (μηλιÜ)εßναι κατακüκκινοι, τα αχλÜδια……………………………….(αχλαδιÜ) εßναι Ýτοιμα για να τα φÜμε και τα ρüδια…………………….   (ροδιÜ) τα Ýχει Þδη κüψει ο παπποýς.  Τα φροýτα εßναι η αγαπημÝνη τροφÞ...............................(οικογÝνεια) μου.

 

7.Αναγνþρισε και γρÜψε την πτþση και τον αριθμü των παρακÜτω ουσιαστικþν, üπως στο παρÜδειγμα:

 

Το τοýβλο-ονομαστικÞ ενικοý
ο στρατιþτης ......................
του οδηγοý ..............………..
των παπουτσιþν .................
τα αυτοκßνητα  ....................
οι ζþνες ...............................
της δασκÜλας ......................


 

οι κοýπες  ……… 
του πειρατÞ  …………….
Των θησαυρþν……………
οι μπανÜνες  ... …….
το κουλοýρι  …………....
του ναοý ....... ……….
των πορτþν  ...........

 

8.Βρες και υπογρÜμμισε τα επßθετα του ακüλουθου κειμÝνου:

Στο μανÜβικο


Η μητÝρα το ΣÜββατο πÞγε στο μανÜβικο. Ψþνισε κατακüκκινες ντομÜτες, ζουμερÜ πορτοκÜλια, Ýνα τερÜστιο καρποýζι και νüστιμες πατÜτες. Ο παχουλüς μανÜβης Ýβαλε τα ψþνια σε δυο πλαστικÝς σακοýλες. Η μητÝρα Ýβγαλε τα χρÞματα απ' το δερμÜτινο πορτοφüλι της και πλÞρωσε. Μια ευγενικÞ κυρßα τη βοÞθησε με τις βαριÝς σακοýλες.

 

9.ΥπογρÜμμισε τα επßθετα του κειμÝνου και στη συνÝχεια γρÜψε τα τρßα τους γÝνη στη στÞλη που πρÝπει:
¸να ανοιξιÜτικο πρωß ο ΦÜνης το φιλÞσυχο φαγκρß εßχε βγει βολτßτσα για να ξεσκÜσει μια σταλßτσα. ΞαφνικÜ λßγο κει πιο πÝρα στα καταγÜλανα νερÜ τα ηλιüλουστα και δροσερÜ το ψαρßσιο του το μÜτι βλÝπει να κουνιÝται κÜτι.
ΕυγÝνιος ΤριβιζÜς, Το φαγκρß και το σκουμπρß

Αρσενικü       θηλυκü         ΟυδÝτερο

 

 

 


10.ΣχημÜτισε επßθετα απü την ßδια οικογÝνεια με τις παρακÜτω λÝξεις, üπως στα παραδεßγματα:

ΚατÜληξη -ινος
πανß      ΠÜνινος
πÝτρα
δÝρμα
μαλλß
λßθος
κατÜληξη -ιμος
νηστεýω  νηστÞσιμος
οικοδομþ
καλλιεργþ
εφαρμüζω
υπολογßζω
κατÜληξη -Ýνιος
τενεκÝς τενεκεδÝνιος
ασÞμι
Üχυρο
χρυσÜφι
μολýβι
κατÜληξη -τικüς
μεταδßδω μεταδοτικüς
ενοχλþ
βιÜζομαι
παρατηρþ
 βοηθþ


áñ÷éêÞ óåëßäá óåëßäá ôùí áóêÞóåùí