Αρχική σελίδα

 

(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας)

1. Συμπληρώνω τις προτάσεις:
(βλάφτουν, κοιμάται, οι ελιές, γριά, γάλα, ο κήπος)
Ξυπνά ο γέρος,..................................... η ............:..........:
Οι καφέδες ................. το .......... ωφελεί.
.................................... ξεράθηκε,....................................... δίψασαν.


2. Γράφω τα ουσιαστικά με το άρθρο τους στη στήλη που πρέπει:
(αυλή χαμομήλι, μωρό, δρόμος, μέρα, κήπος)
Αρσενικά θηλυκά Ουδέτερα

 


3. Συμπληρώνω με την αόριστη αντωνυμία που ταιριάζει:
(άλλοι, κάτι, κανένας, μερικοί, κάποιος)
Το πρωί οι γέροι του χωριού κάθονταν στο καφενείο.. .......................................... απ' αυτούς διάβαζαν εφημερίδα και οι............................. συζητούσαν. Ξαφνικά.......................................... φώναξε:
"Τα μάθατε; Χτες έγινε ....................................... σπουδαίο. Βρέθηκε το
φάρμακο για τα γερατειά!" Όλοι τότε γέλασαν. ..................................... δεν το πίστεψε.


4. Συμπληρώνω τις προτάσεις με τα ουσιαστικά στον πληθυντικό:
(η νύχτα) ................................................................ μεγαλώνουν.
(ο πανσές) ............................. θα ανθίσουν.
(ο γεωργός) ................................................... οργώνουν.


5. Συμπληρώνω, γράφοντας τα ουσιαστικά στον ενικό:
(οι καφέδες) ............................................ βλάφτει.
(τα χαμομήλια) ........................................................ ωφελεί.
(οι αγάπες) ................................................................. ομορφαίνει τη ζωή μας.


6. Βάζω παύλα, κόμμα, τελεία και ερωτηματικό όπου πρέπει:
Ωφελεί ο καφές
Όχι δεν ωφελεί Ο καφές βλάφτει
Το γάλα ωφελεί
Ναι αυτό ωφελεί


7. Συμπληρώνω με τις προσωπικές αντωνυμίες εγώ, εμείς, εσύ, εσείς και τις καταλήξεις των ρημάτων που λείπουν:
Ο αδερφός μου κι ............. κάνου .. πότε πότε σαν το γέρο
με τη γριά:
- θα σηκωθείς, Χρύσα; με ρωτά.
-Όχι, δε σηκώνο . , του απαντ .
- θα πα.. καμιά βόλτα; του λέ ............
- ... όλο τις βόλτες σκέφτεσαι, μου λέει. Δεν έρχεσαι καλύτερα να σκαλίσου............. τον κήπο;
- Όχι, του αποκρίνο . Δεν έρχο . .
- Τα κορίτσια έχετε αγύριστο κεφάλι.
- Όχι ........................, ....................... τ' αγόρια είστε πεισματάρικα.

8. Συμπληρώνω με τα άρθρα που λείπουν:
(ο, η, ή το· ένα ή έναν το ή τον τη ή την της ή τις)
............ αυτοκίνητο σταμάτησε κάτω απ' καστανιές.
........... Αλέξης σκαρφάλωσε πάνω σ' βράχο,
............ μητέρα μάζεψε κυκλάμινα.
......... πατέρας κοίταζε Αλέξη.
Εκείνος φώναξε κάτι κι άκουσε .............. ηχώ.


9. Γράφω εδώ μαζί με το άρθρο τους (όπου υπάρχει) τις υπογραμμισμένες λέξεις της άσκησης 8:
o Ουσιαστικά στην ονομαστική (Ποιος; Τι;) .....................................................
..............................................................................................................
o Ουσιαστικά στην αιτιατική (Τι; Ποιον;) .........................................
...........................................................................................

10. Συμπληρώνω, με τις ερωτηματικές αντωνυμίες και τις καταλήξεις που λείπουν:
- .............................. είναι εκεί; ρωτά ο Αλέξης.
- ... είναι εκεί; άκουγε .............. η φωνή.
Ο Αλέξης άρχισε να θυμών.............
........................ είναι αυτό το παιδί και θέλ. .. να δείξ ;
- Μη λες εξυπνάδες, φωνάζ δυνατά.
-- ... εξυπνάδες! αποκρίνε.................. η φωνή.

11. Συμπληρώνω κάθε πρόταση με την αντωνυμία που ταιριάζει:
(κάποιος, κανένας, κάτι, με, αυτός, εκείνος, αυτοί)
- Ποιοι είναι ;
- ..................... εδώ, πάνω στο βράχο, είναι ο Αλέξης.
εκεί, στο αυτοκίνητο, είναι ο πατέρας του.
- Ο Αλέξης και ο πατέρας του ........................................ λένε:
- Πατέρα, .......................................... είναι κρυμμένος στο δάσος και
πειράζει.
- Όχι, Αλέξη........................ δεν είναι κρυμμένος.


12. Το λέω με μια λέξη (ρήμα):
Φωνάζω δυνατά, ξεφωνίζω
Πέφτουν ψιχάλες, .......................
Βάζω στολίδια, ...................
Με πιάνει θυμός, θυμώνω
Κάνω φανερό, ............................................

13. Γράφω σε αλφαβητική σειρά τις λέξεις:
Γιάννης, Γάλλοι, Γερμανοί, Γλυκερία


14.Υπογραμμίζω τα κύρια ονόματα και τα ξαναγράφω κάτω από το κείμενο με. το αρχικό γράμμα κεφαλαίο:
Πατρίδα μου είναι η ελλάδα. Η πρωτεύουσα της, η αθήνα, είναι μεγάλη πόλη. Πολλοί ξένοι τουρίστες έρχονται να δουν την ακρόπολη και τον παρθενώνα, να χαρούν τον ήλιο και τις ακρογιαλιές της στην κρήτη, τις Κυκλάδες και στ' άλλα νησιά του αιγαίου και του ιονίου.


15. Ξαναγράφω το διάλογο, βάζοντας παύλα, ενωτικό και απόστροφο όπου χρειάζεται:
Τι σου είπε ο μάστρο Γιάννης στο τηλέφωνο;
Ξεκίνησε με το τρένο από το χωριό του.
Και πού να είναι τώρα το τρένο;
Να το, εκεί κάτω. Περνά στον κάμπο.


17. Χωρίζω σε συλλαβές τις λέξεις:
Γιάννης ...............................................................................φάτσα ................................................................
Όσσα ......................................................................................Γερμανοί ......................................................
Γάλλοι ......................................................... κορφούλα ................................................
Έλληνες ..........................................................................ξωκλήσι ...................................:.....................


18. Συμπληρώνω με τη λέξη που ταιριάζει, όπως στο παράδειγμα:
(μένω, προσμένω, τρένο, βγαίνω)
Έρχεται γοργό το τρένο
Με λαχτάρα το .......................................................................................................... ·
Καθιστός στιγμή δε ..........................................................................................
Στο σταθμό μπαίνω και .......... ..............................................................

αρχική σελίδα σελίδα των ασκήσεων