Multicast IP και MBone

Σ' ένα μεγάλο βαθμό το Internet βρίσκεται ακόμη στη νηπιακή του ηλικία. Παρά το γεγονός ότι συναντώνται αρκετά συχνά multimedia συστατικά το μεγαλύτερο τμήμα του εξακολουθεί να αποτελείται από κείμενα και στατικές εικόνες. Τα εν λόγω κείμενα και εικόνες καταλαμβάνουν πολύ μικρό χώρο - μία ολόκληρη σελίδα που περιλαμβάνει εικόνες και κείμενα συχνά καταλαμβάνει συνήθως χώρο μέχρι 50 KB. Το Internet του μέλλοντος πάντως θα αποτελείται από ένα ευρύ φάσμα multimedia συστατικών: ήχοι, video, animation, τρισδιάστατα αντικείμενα κ.ο.κ.
Οι Web σελίδες θα γίνουν πιο αλληλεπιδραστικές και εκπομπές που θα βασίζονται σε video θα μεταδίδονται μέσω του Internet. Ολα αυτά βέβαια αναμένεται να προκαλέσουν μεγάλη συμφόρηση στα καλώδια και τα δίκτυα που αποτελούν το Internet. Παράλληλα υπάρχει ένα ακόμη πρόβλημα το οποίο αφορά στην αδυναμία μετάδοσης εκπομπών μέσω του Internet επειδή τα αρχεία είναι δυνατόν να προκαλέσουν υπερφόρτωση του Δικτύου.
Υποθέστε για παράδειγμα ότι κάποιος θέλει να μεταδώσει μία συναυλία. Το μέγεθος αυτού του αρχείου μπορεί να ανέρχεται στα 50 MB. Φανταστείτε τώρα ότι 10.000 άτομα θέλουν να παρακολουθήσουν την συναυλία. Το αρχείο των 50 MB θα πρέπει να σταλεί σε καθέναν από τους 10.000 χρήστες και όπως μπορείτε να φανταστείτε αυτή η απλή μετάδοση μπορεί να υπερφορτώσει ολόκληρα τμήματα του Internet χωρίς να γίνει τελικώς εφικτή η μετάδοση της εκπομπής. Μία ενδεχόμενη μελλοντική λύση του προβλήματος είναι η τεχνολογία Multicast Backbone ή MBone. Πρόκειται ουσιαστικά για μία Internet υποδομή υψηλής χωρητικότητας για τη μεταφορά μεταδόσεων με τη χρήση του πρωτοκόλλου IP.
Η εν λόγω τεχνολογία επιτρέπει την μεταφορά μίας μόνο μετάδοσης αντί για 10.000. Στις πληροφορίες που μεταδίδονται περιλαμβάνονται και οι διευθύνσεις όλων των ατόμων που θέλουν να παρακολουθήσουν τη μετάδοση. Καθώς το αρχείο στέλνεται στο Internet παράγει αντίγραφα του εαυτού του όταν χρειάζεται και μεταφέρει την εκπομπή στα δίκτυα και τους χρήστες που θέλουν να τη δουν. Υποθέστε ότι 100 χρήστες θέλουν να δουν την εκπομπή των 50 MB. Πενήντα εξ' αυτών είναι συνδεδεμένοι στο Internet μέσω του A provider, 25 μέσω του Β και 25 μέσω του Γ. Οταν ξεκινά η μετάδοση, αποστέλλεται σαν ένα αρχείο και όχι σαν 100 ξεχωριστά αρχεία. Εν συνεχεία το αρχείο διαιρείται σε τρία τμήματα κάθε ένα εκ των οποίων κατευθύνεται σε έναν εκ των τριών providers. Οταν το αρχείο φτάσει σε καθένα από αυτά τα ανεξάρτητα δίκτυα, παραδίδεται στους χρήστες που θέλουν να το δουν. Ετσι αντί για την μεταφορά στο Internet 100 αρχείων χωρητικότητας 50 MB έκαστο - συνολικής χωρητικότητας 5 GB - μεταφέρονται μόνο τρία αρχεία των 50 MB ή συνολικά μόλις 150 MB. Ετσι το MBone μπορεί να περικόψει δραματικά τον όγκο της κίνησης που μεταφέρεται μέσω του Internet.
Virtual Reality: Η εικονική πραγματικότητα στο Internet
Φανταστείτε το Internet σαν ένα μέρος στο οποίο μπορείτε να περπατάτε σε τρισδιάστατους κόσμους, να συλλέγετε αντικείμενα, να τα εξετάζετε και να επισκέπτεστε άλλες τοποθεσίες πετώντας ή περνώντας πόρτες. Επίσης οι home pages να ήταν κάτι περισσότερο από επίπεδες δυσδιάστατες επιφάνειες τις οποίες μπορείτε απλώς να διαβάσετε. Τι θα λέγατε αν θα μπορούσατε να μπείτε μέσα τους, όπως ακριβώς περπατάτε σε μία πόλη ή σ' ένα κτίριο; Αυτή είναι η υπόσχεση της εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality - VR) στο Internet. Ουσιαστικά όμως δεν είναι μόνο μια υπόσχεση - η εικονική πραγματικότητα είναι ήδη εδώ. Μπορείτε να βρείτε και να εξερευνήσετε πολλούς εικονικούς κόσμους στο Internet.
Μπορείτε να περπατήσετε στο εσωτερικό ενός τεράστιου υπολογιστή, να εξερευνήσετε γκαλερί τέχνης, να επισκεφθείτε το διάστημα, να εξερευνήσετε τον ανθρώπινο εγκέφαλο και πολλά άλλα.
Οι εικονικοί κόσμοι δημιουργούνται με τη χρήση μιας υπολογιστικής γλώσσας, ονόματι Virtual Reality Modeling Language (VRML). Η συγκεκριμένη γλώσσα δίνει εντολές στους υπολογιστές σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης τρισδιάστατων γεωμετρικών αντικειμένων.
Οι προγραμματιστές αλλά και ορισμένοι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν την VRML για τη δημιουργία σύνθετων κόσμων από αυτά τα γεωμετρικά αντικείμενα. Ενας VRML κόσμος δημιουργείται από ένα αρχείο κειμένου ASCII το οποίο περιλαμβάνει τις εντολές της γλώσσας και από αρχεία γραφικών τα οποία προσθέτουν μεγαλύτερο ρεαλισμό. Επειδή ο εικονικός κόσμος είναι μόνο ένα ASCII αρχείο με ορισμένα αρχεία γραφικών μπορεί να "κατέβει" γρήγορα στον υπολογιστή σας από το Internet, αν και ορισμένοι εικονικοί κόσμοι με πολλά αρχεία γραφικών μπορεί να έχουν μεγάλο μέγεθος. Οταν δημιουργηθεί ένας εικονικός κόσμος, στέλνεται σ΄ έναν Internet server. Οταν θέλετε να επισκεφθείτε αυτόν τον κόσμο, πληκτρολογείτε το URL του ή κάνετε κλικ σε κάποιο link που οδηγεί σ' αυτόν, ακριβώς όπως και με οποιαδήποτε άλλη διεύθυνση του Web. Για να δείτε τον εικονικό κόσμο θα χρειαστείτε ένα πρόγραμμα που να μπορεί να τον παρουσιάσει. Αυτό μπορεί να είναι ένας αυτόνομος browser για εικονικούς κόσμους ή πιο συχνά ένα plug-in το οποίο συνεργάζεται με τον συνήθη Web browser. Το VRML αρχείο που περιγράφει τον εικονικό κόσμο "κατεβαίνει" στον υπολογιστή σας. Η διαδικασία αυτή μπορεί να διαρκέσει μερικά λεπτά ανάλογα με το μέγεθος του κόσμου και την ταχύτητα σύνδεσης. Από τη στιγμή που το αρχείο βρίσκεται στο σύστημά σας, η CPU υπολογίζει τη γεωμετρία του κόσμου με βάση τις εντολές του αρχείου. Ο χρόνος που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία ποικίλει ανάλογα με το μέγεθος του εικονικού κόσμου και την ταχύτητα της CPU. Από την στιγμή που υπολογιστεί ο κόσμος μπορείτε να περπατήσετε ή να πετάξετε στο εσωτερικό του, να εξετάσετε αντικείμενα και να τα περιστρέψετε. Μπορείτε επίσης να επισκεφθείτε άλλους εικονικούς κόσμους ή τμήματα του Internet που αλληλεπιδρούν με τον συγκεκριμένο κόσμο. Η εικονική πραγματικότητα στο Internet χρησιμοποιείται και για άλλα πράγματα πλην της δημιουργίας κόσμων τους οποίους μπορούν οι χρήστες να επισκεφθούν.
Για παράδειγμα έχει χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία απόψεων του εγκεφάλου και των μορίων. Εχει χρησιμοποιηθεί από αστρονόμους για την παρουσίαση της περιστροφής του μορίων των αερίων ενός γαλαξία τα οποία δημιουργούν τα άστρα. Εν τέλει, καθώς οτιδήποτε πλέον σχετίζεται με το Internet, η εικονική πραγματικότητα μπορεί θεωρητικά να χρησιμοποιηθεί για πράγματα που σήμερα κανένας δεν μπορεί να φανταστεί. Παρά την γοητεία της εικονικής πραγματικότητας, ένα σημαντικό πρόβλημα των εικονικών κόσμων είναι το μεγάλο μέγεθός τους. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος το φόρτωμα και η αλληλεπίδραση μαζί του μπορεί να είναι πολύ αργή αν υπολογιστεί το περιορισμένο bandwidth του Internet. Στην περίπτωση που το bandwidth αυξηθεί θα εξαλειφθούν και αυτά τα προβλήματα.

αρχή της σελίδας
αρχική σελίδα Όλα για το ιντερνέτ