áñ÷éêÞ óåëßäá

(åêôõðþóôå ôç óåëßäá áõôÞ Þ áí äåí Ý÷åôå åêôõðùôÞ êÜíôå ôç áðïèÞêåõóç óôï óêëçñü äßóêï ôïõ õðïëïãéóôÞ óáò)

 

ΑσκÞσεις- Στο δρüμο με το ΣωτÞρη

1. Να αναγνωρßσεις την Ýγκλιση  των παρακÜτω ρημÜτων.
α) ψÜχνει                             οριστικÞ
β) να βγαßνετε ........................................................................................
γ) μην αφÞνετε ................................................................................ ..
δ) μÜζευε            .....................................................................................
ε) καλýπτουμε  ......................................................................................
στ) να πιστεýεις  ....................................................................................

 

2. No υπογραμμßσεις τα ρÞματα που εßναι σε υποτακτικÞ Ýγκλιση στις παρακÜτω προτÜσεις.
α) Του αρÝσει να ταξιδεýει στα νησιÜ της ΕλλÜδας.
 β) ¢ρχισε να βρÝχει και να κÜνει κρýο.
γ) Ο οδηγüς της νταλßκας θýμωσε τüσο πολý, που Üρχισε να βρßζει.
δ) Η ΚικÞ Ýχει την κακιÜ συνÞθεια να τρþει τα νýχια τns.
ε) Δεν μπορþ να βρßσκω εγþ τη λýση στα προβλÞματα σου.
Στ) Ο  υπουργüς δε συνηθßζει ν' απαντÜ στις ερωτÞσεις των δημοσιογρÜφων.
 ζ) Απορþ πþς τολμÜτε να λÝτε τÝτοια πρÜγματα.


3. Να γρÜψεις τις παρακÜτω προτÜσεις στον Üλλο αριθμü.
α) Να οδηγεßς προσεχτικÜ. Να οδηγεßτε προσεχτικÜ.
β) ¢ρχισε να βαδßζει με πιο γοργü ρυθμü.
γ) ΠρÝπει να προσÝχουμε τα μικρÜ παιδιÜ στους δρüμους.
δ) Πηγαßνετε αμÝσως στο δωμÜτιο σας.
ε) ¢κου αυτü που σου λÝω.


4. Η μητÝρα του ΘÜνου θα λεßψει για μερικÝς μÝρες. Γι αυτüν το λüγο Ýγραψε ο' Ýνα χαρτß τι πρÝπει να κÜνει ο ΘÜνος üσο αυτÞ θα λεßπει.Για να το μÜθεις , συμπλÞρωσε τα παρακÜτω κενÜ βÜζοντας τα ρÞματα στο σωστü τýπο.
« Να  ξυπνÜς........ (ξυπνþ) κÜθε μÝρα στις 7:30 π.μ......................................
(πßνω) το γÜλα σου και.................................. (τρþω] καλÜ.......................................... (φορþ) χοντρÜ ροýχα, αν κÜνει κρýο............................... (σβÞνω] τα φþτα και
.......................................... (κλειδþνω] την πüρτα, üταν φεýγεις απ' το σπßτι... ......... (διασχßζω] το δρüμο προσεκτικÜ .¼ταν πηγαßνεις στο σχολεßο μην............................ (ξεχνþ)........................................... (ποτßζω) τα λουλοýδια.
¼ταν..................................... (γυρßζω) απü το σχολεßο,............................... (διαβÜζω)   μη................................................................................... (βλÝπω) πολλÝς þρες τηλεüραση………………………..(βουρτσßζω) πÜντα τα δüντια σου πριν κοιμηθεßς.

 

5.Τις ßδιες οδηγßες  με τη μητÝρα του ΘÜνου θÝλει να αφÞσει και η κυρßα ΖωÞ στις κüρες της, την ΙωÜννα και τη Μαßρη. ΒοÞθησÝ την αλλÜζοντας το παραπÜνω κεßμενο και γρÜφοντας τα ρÞματα στο δεýτερο πρüσωπο του πληθυ­ντικοý αριθμοý.

 

 

«.............................................. κÜθε μÝρα στις 7:30 π.μ.......................................... το γÜλα σας και......................................... καλÜ.............................................. χοντρÜ ροýχα, αν κÜνει κρýο............................................... τα φþτα και.......................................... την πüρτα, üταν φεýγετε απ'το σπßτι..................................... το δρüμο προσεκτικÜ .¼ταν.............. .................. στο σχολεßο............................................ μην............................................... τα λουλοýδια.¼ταν      ....................................απü το σχολεßο,.................. τα μαθÞματÜ σαs και ..................... μη.................................................. πολλÝς þρες τηλεüραση.................................  πÜντα τα δüντια σαs πριν....................................................... ».


6.Να βρεßτε σε ποια Ýγκλιση βρßσκονται üλα τα ρÞματα τον παρακÜτω κειμÝνου και να τα γρÜψετε στον παρακÜτω πßνακα, στη σωστÞ θÝση.
Τα μικρÜ παιδιÜ εßναι απü τη φýση τους γεμÜτα περιÝργεια και δεν καταλαβαßνουν τον κßνδυνο, γι' αυτü και παθαßνουν διÜφορα ατυχÞματα. ¸τσι, απü πολý νωρßς, οφεßλετε να μαθαßνετε στα παιδιÜ σας τη σωστÞ οδικÞ συμπεριφορÜ. Να ξÝρετε, üμως, üτι τα μικρÜ παιδιÜ δε χρησιμοποιοýν πÜντα αυτÜ που τους λÝτε. Για το λüγο αυτü να τα συνοδεýετε απü και προς το σχολεßο Þ τη στÜση του σχολικοý λεωφορεßου. ΚρατÜτε πÜντα τα μικρÜ παιδιÜ απü το χÝρι και βÜζετÝ τα απü τη μÝσα πλευρÜ του πεζοδρομßου. Και να Ýχετε στο νου σας üτι τα παιδιÜ μαθαßνουν παρατηρþντας, γι' αυτü δεßχνετÝ τους το καλü παρÜδειγμα: ακολουθεßτε πÜντα κι οι ßδιοι τους κανüνες της σωστÞς οδικÞς συμπεριφορÜς.

 

 

ΟΡΙΣΤΙΚΗ                            ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ                 ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ






 

 

 


7.Να ξαναγρÜψετε τις παρακÜτω προτÜσεις χρησιμοποιþντας την υποτακτικÞ και την προστακτικÞ Ýγκλιση, üπως στο παρÜδειγμα.
• Οδηγοýμε προσεκτικÜ.
Να οδηγεßτε προσεκτικÜ. Οδηγεßτε προσεκτικÜ.
1) Δßνουμε στους πεζοýς προτεραιüτητα.


2) ΠροσÝχουμε στις διασταυρþσεις.


3) ΚρατÜμε τις αποστÜσεις.


4) Φροντßζουμε πÜντα για την ασφÜλεια üλων.


5) ΣταματÜμε στο κüκκινο και περνÜμε στο πρÜσινο.

 

 


8.Να συμπληρþσετε τα κενÜ των παρακÜτω προτÜσεων βÜζοντας τα ρÞματα που βρßσκονται στις παρενθÝσεις στη σωστÞ Ýγκλιση και στο σωστü πρüσωπο.

1)Θα Þθελα απü σÝνα............................ {εßμαι) πιο προσεκτικüς στο δρüμο,............................. (περπατþ) στο πεζοδρüμιο και...................... (περνþ) πÜντα απü τις διαβÜσεις των πεζþν.

2)Εσεßς............................... (ξÝρω) τι πρÝπει.............................. (κÜνω) σε τÝτοιες περιπτþσεις; ΠρÝπει......................... (σταματþ) στο δεξιü μÝρος του δρüμου και   (περιμÝνω) το σÞμα του τροχονüμου.

3) ΓιÜννη,............................. (προσÝχω) λßγο και............................ (πηγαßνω)πιο σιγÜ.

4) ¼λοι εμεßς................................ (μπορþ)................................. (γρÜφω) καλýτερα γρÜμματα.

5 )............................ (απαντþ) αμÝσως σ' αυτü που σας.................... (ρωτþ)ο πατÝρας σας!

 

 

 

αρχÞ της σελßδας

áñ÷éêÞ óåëßäáóåëßäá ôùí áóêÞóåùí