αρχική σελίδα(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας)

Άσκηση 6η

1.Κομματιάζω τις παρακάτω προτάσεις σε δύο μέρη , με βάση τις ερωτήσεις και ύστερα γράφω κάθε κομμάτι στη θέση του :
Η ζωή μου καταστράφηκε μόλις έγινε το ατύχημα.
Δεν πέρασε τις εξετάσεις για δίπλωμα αυτοκινήτου.
Το κυνήγησαν το ελάφι μέχρι το φαράγγι αλλά δεν μπόρεσαν
να το πιάσουν.
Το βούτυρο και το γάλα το έπαιρναν την προηγούμενη μέρα.
Τσακώθηκε με το φίλο του και δεν ήρθε στο ραντεβού.

( ποιος ; ) ( Τι είχε ; Τι κάνει ; Τι κάνουν ; Τι παθαίνει ; κλπ )
ΟΝΟΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ................................. ΡΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ...............................................

...........................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

2.Συμπληρώνω σωστά τα κενά των λέξεων:
Ψ..ξη, ψ..χάλα, ψ..χή, ψ..χουλα, ψ..χούλα, ψ..χρα

3.Γράφω τα παρακάτω θηλυκά ουσιαστικά στην αιτιατική ενικού και πληθυντικού , όπως στο παράδειγμα:
της σπηλιάς- τις σπηλιές της αγελάδας -..................
Της φωτιάς ................ .............................τις ιτιές
.......................τις αιτίες της αστραπής.........................
.......................τις ιστορίες της ντροπής .........................

4.Βάζω στη σειρά την παρακάτω ιστορία έτσι που να βγαίνει νόημα:
--- και στην απότομη πλαγιά του βρίσκονταν ριζωμένο το ενετικό κάστρο και το μοναστήρι της Παναγιάς της Σπηλιανής.
---Μόλις τακτοποιηθήκαμε βγήκαμε για μια πρώτη εξερεύνηση του νησιού.
---Διαλέξαμε ένα από τα Δωδεκάνησα. Τη Νίσυρο.
---Αλλά η θέα που αντικρίσαμε από το πλοίο μας αποζημίωσε με το παραπάνω . Κάτασπρα μικρά σπιτάκια σκαρφάλωναν στον μαύρο ηφαιστειογενή βράχο
---Το ταξίδι ήτα ιδιαίτερα κουραστικό. Το πλοίο έκανε είκοσι ώρες.
---Μόλις κατεβήκαμε ψάξαμε, χαζεύοντας δεξιά κι αριστερά, για δωμάτιο.
---Πραγματικά το θέαμα της ηφαιστειακής κοιλάδας και του κρατήρα ήταν απερίγραπτο. Νόμιζες ότι πατούσες στο φεγγάρι.
---Μείναμε συνολικά επτά μέρες και αφού γυρίσαμε όλο το νησί σπιθαμή προς σπιθαμή επιστρέψαμε ευχαριστημένοι στην πόλη μας.
1.. Πέρσι το καλοκαίρι αποφασίσαμε όλη η συντροφιά να πάμε διακοπές σε ένα ελληνικό νησί.
---Γύρω γύρω κιτρινόγκριζα βουνά και στη μέση ο τεράστιος κρατήρας που ανάβρυζε θειούχους ατμούς. Από τη μυρουδιά του θείου δεν μπορούσες να ανασάνεις,
---Είχαμε ακούσει για το περίφημο ηφαίστειο του νησιού και ανυπομονούσαμε να το γνωρίσουμε από κοντά. Ξεκινήσαμε το επόμενο πρωί με το τοπικό λεωφορείο.

5. Βάζω σε απόλυτη αλφαβητική σειρά τις λέξεις :
καταιγίδα, κεραυνός ανεμοστρόβιλος, πεντακάθαρος, θεονήστικος

Άσκηση 7η

1.Πάλι τα ρήματα παίρνω και περνώ

Συμπληρώνω τις προτάσεις με τα ρήματα στο σωστό τύπο :


Δεν ......................... να μας δεις καθόλου χτες το βράδυ.

Πώς ....................... στις διακοπές σας ;

Μη του μιλάς δεν ................. από λόγια.

Το βενζινάδικο ................ φωτιά και κάηκε. Η Ελένη ................... από κει χτες και το είδε καμένο.

Δεν .................... κυρά Μαρία , δεν .............. , ................
( τραγούδι )

Το απόγευμα ............... ένα μήνυμα στον τηλεφωνητή.

Όσα .................... τα ξοδεύει όλα.

Χάρη θα ....................... από το σπίτι να ..................... τα κλειδιά.

2.Προσπάθησε να διορθώσεις τα εκφραστικά λάθη στο παρακάτω κείμενο.

Μια μέρα πήγαμε με τους γονείς μου στο βουνό που είναι πάνω από το χωριό της γιαγιάς μου και κει είδα από ψηλά πολλά πράγματα είδα τους ανθρώπους που μοιάζουν με μικρά μυρμήγκια και τα σπίτια που έμοιαζαν με κουτάκια και τα δέντρα που ήταν πολύ μικρά και όλα ήταν πολύ μικρά και εγώ δεν μπορούσα να διακρίνω τα μικρά ζώα στο χωριό όπως το σκυλί της γιαγιάς μου και τη γάτα της.

Άσκηση 8η

1.Συμπληρώνω σωστά με η ή ι:
Ο τεχνίτ..ς, το μαρούλ.. , ο μπακάλ..ς , το σακούλ.., η πρύμν.., ο παίκτ..ς. το μολύβ. . , ο ναύτ..ς, η λίμν.., η άτακτ..


2. Κομματιάζω τις παρακάτω προτάσεις σε δύο μέρη , με βάση τις ερωτήσεις και ύστερα γράφω κάθε κομμάτι στη θέση του, σύμφωνα με το παράδειγμα:

Η ζωή μου/ καταστράφηκε μόλις έγινε το ατύχημα.
Άρχισε να κελαηδάει τα' αηδόνι.
Έχει ριχτή την τσάντα του ο κυνηγός στην πλάτη.
Ακόμα λάμπει της αυγής στον ουρανό το αστέρι.
ΟΝΟΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΡΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
(Ποιος) (Τι είχε; τι κάνει; κ.τ.λ.)
Η ζωή μου καταστράφηκε μόλις έγινε το ατύχημα.

 

 

 

3. Συμπληρώνω σωστά με η ή ι:
Ψ..λή άμμος, ψ...λό παιδί, ψ..λοκοσκινισμένο αλεύρι, ψ...λό σύρμα, ψ..λός φράχτης, έχω ψ..λά στην τσέπη μου, ψ..λώνω, πανύψ..λος,


4. Συμπλήρωσε σωστά:
Τ..ς πέρδικας , τ..ς πέρδικες, τ..ν κυνηγό, τ..ν κυνηγών, τ..ς ξυλόκοτες, τ..ς ξυλόκοτας, τ..ν ουραν..ν , τ..ν ουρανό, τ..ν μπούφο, τ..ν μπούφων, τ..ς τσάντας, τ..ς τσάντες


5.Συμπληρώνω σωστά:
..ψώνω, γουρλ΄...νω, οδηγ΄.., φοβερίζ.., τριγ..ρίζω, δέχομ.., διορ..ζω, φλ..γέρα, θεον..στικος, πεντάμορφ.., θεοσκόταδ.., ορτ..κια, πετραχ..λια, θ..μάρι, χ..ροτεχνία, μ..τούλα.

Άσκηση 9η

1. Μα χωρίσεις τις ενεργητικές και τις παθητικές μετοχές απ' τα επίθετα:
(κλείνοντας, κλεισμένος , κλειστός , αγαπημένος , αγαπώντας , αγαπητός, χτυπητός , χτυπώντας, χτυπημένος, τρυπώντας, τρυπημένος, τρυπητός, ανοίγοντας, ανοιχτός, ανοιγμένος)
ΕΠΙΘΕΤΑ:............................................................................................................................
ΠΑΘ. ΜΕΤΟΧΕΣ................................................................
ΕΝΕΡΓ. ΜΕΤΟΧΕΣ:...................

2. Βάζω τα παρακάτω ρήματα στον αόριστο και στον παρακείμενο:
Ενεστώτας: σαπίζω χτυπώ ανέχομαι μασώ τρίζω ντύνομαι
Αόριστος:

Παρακείμενος:

3. Συμπληρώνω σωστά με ο ή ω:
Τρέχ.. , μάγουλ...., γόνατ.., ακού...., τρελ..ς, τραγουδ... , βότσαλ..., ανοίγ... φουγάρ.., γρατσουνίζ.., σύννεφ.., όνειρ.., πίν...

4. Προσπάθησε να χωρίσεις το παρακάτω κειμενάκι σε προτάσεις έτσι που να βγαίνει νόημα:
Τι ήθελα να πάω πρωί πρωί στην οικοδομή την ώρα που έβαζα τα ρούχα της δουλειάς δεν πρόσεξα και πάτησα ένα σκουριασμένο καρφί πόνεσα τόσο πολύ που τσίριξα απ' τον πόνο το πόδι μου μάτωσε και σε λίγο δεν μπορούσα να το πατήσω τα παράτησα και πήγα στο νοσοκομείο εκεί μου απολύμαναν την πληγή με ιώδιο και μου έκαναν αντιτετανικό ορό.


5.Σχημάτισε δικές σου φράσεις με τη λέξη της παρένθεσης:
(πρόβατα).
(σκουπίζω)..
(ψηλός)......

Άσκηση 10η

1. Σχηματίζω φράσεις με δυο ουσιαστικά, μεταφέροντας το δεύτερο στη γενική, όπως στο παράδειγμα:
Λουλούδια - άνοιξη: τα λουλούδια της άνοιξης
Αέρας - εξοχή:
Φρούτα - εποχή
Προετοιμασία - παραστάσεις:
Θόρυβος- πόλεις:
Ωράριο- φύλακες:
Κέρδος -έμποροι:
Ομιλία - δήμαρχος:
Συμπεριφορά- αγριάνθρωπος

2. Γράφω τα παρακάτω θηλυκά ουσιαστικά στην αιτιατική ενικού και πληθυντικού , όπως στο παράδειγμα:

Της εποχής - τις εποχές της απόκρισης -.......................

Της σκέψης- .................... ........................ - τις ειδήσεις

...................................-τις γνώσεις της λέξης -......................
.......................................- τις μητροπόλεις της απάντησης -....................................

3. Χώρισε τις παρακάτω λέξεις σε επίθετα, παθητικές μετοχές και ουσιαστικά:
(φυτεμένος, φυτό, φυτευτός, χτύπημα, χτυπημένος, χτυπητός, πονεμένος, πόνος, συμπονετικός, δουλειά, δουλεμένος, δουλικός, )
ουσιαστικά:

επίθετα:

παθητικές μετοχές:


4.Συμπληρώνω το τελικό (ν) όπου χρειάζεται:
ΘΥΜΗΣΟΥ: (ν)ή όλα τα φωνήεντα και τα σύμφωνα κ, π, τ, ξ, ψ, γκ, τσ, τζ, μπ, ντ,

Το.. πελαργό, το.. άνεμο , το.. ταμία, τη.. είδηση, το......ένοχο, τη.... φάλαινα, το.....γεωργό, τη......χήρα, τη.....πίπα, το.. τσέλιγκα, τη.....ψείρα, τη...μπύρα.

αρχή της σελίδας

αρχική σελίδασελίδα των ασκήσεων