(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας)
1. Σχηματίζω σύνθετες λέξεις και συμπληρώνω τις προτάσεις:
(μπαίνει+βγαίνει, ανεβαίνουν+κατεβαίνουν, λεμόνια+πορτοκάλια, κίτρινοι+πράσινοι,
βασίλεμα του ήλιου, θα 'ρθούμε ξανά, πουλιά της νύχτας)
Ο Γιώργος ........................................................................
στο περιβόλι.
Οι εργάτες .....................................................................
στις ξύλινες σκάλες.
Σήμερα κόβουν τα ...........................................................................................................................................
Πριν από ένα μήνα οι καρποί ήταν .....................................................
.
Κατά το ......;...............................................................
το μάζεμα σταματά.
Ο Γιώργος σκέφτεται: "Αύριο ..................................................θα
ξυπνήσουμε πάλι σαν τα .............................................................
".
2. Γράφω σύνθετες λέξεις με τις προθέσεις από και παρά:
(από+χαιρετώ, φεύγω, κοιμήθηκα, τελείωσα)
(παρά + φορτώνω, δούλεψε; γέμισες, ψημένο)
3. Γράφω τα υποκοριστικά και μεγεθυντικά:
αυτοκίνητο ...........................................................................,
............................................,..................:............
γήπεδο ............................................................................
............................................................................
αυτιά ............................................................................
............................................................................
κεφάλι.................;.............................;............,...........
, ........................................................,................
μπουκάλι ....,.................,...................................................,
...........................................................................
4.· Συμπληρώνω ό,τι λείπει και τονίζω:
το ορειν χωρι.. , τα αγον.. χωράφι , ο φτωχ... γεωργ.... , η ομορφ... ανοιξ..
, οι πρασιν .. καμπ... ., οι χλωρ.. φυλλω-σι... , η αθλητικ... εκπομπ ..., η
μεγαλ.. νικ... , οι δυνατ... φων... , εκειν ο κουρασμεν... ταχυδρομ... ,
5. Από τα ρήματα μαντεύω και γράφω τις μετοχές:
(σκαρφαλώνω) Το χωριό μου είναι ........................................στο
βουνό.
(κουράζομαι) Ο ταχυδρόμος φτάνει.........................................στο
σπίτι.
(χαίρομαι) Η γιαγιά μου ανοίγει..................................................
την πόρτα.
6. Αντικαθιστώ τη φράση που είναι σε παρένθεση με μια λέξη που έχει το ίδιο
νόημα και τη γράφω δίπλα:
Ο Βασίλης είναι (από την Ήπειρο)
Ο δάσκαλός του είναι (από την Αθήνα)
Η τσάντα του ταχυδρόμου είναι (από δέρμα)
Το γραμματόσημο είναι (από τη Γερμανία)
7. Διαβάζω τον πληθυντικό και ξαναγράφω στον ενικό:
Δε θα 'μαστε ούτε οι πρώτοι, ούτε οι δεύτεροι...
Δε θα 'μαι ούτε ο ................................................................................................................................................
Δε θα 'μαι ούτε η ..................................................................................................................................................
8. Ξαναγράφω τις προτάσεις δεξιά, έτσι που να έχουν το ίδιο νόημα με τις
προτάσεις αριστερά:
Ο Βασίλης ενοχλεί. Ο Βασίλης είναι , ..........................................
Ο δάσκαλος σκέφτεται .........................................................·......................
Ο ταχυδρόμος βιάζεται. ...............................................................................................
9. Σκέφτομαι και συμπληρώνω ό,τι λείπει:
Είμαι από ένα ορειν.. χωρι.. της Ρούμελης. Είμαι Ρουμελιώτης......................
Το χωριό μου δεν είναι ούτε μεγάλ.. ούτε πλούσ..............., όπως τα πεδ...........
χωριά. Είναι ένα μικρ.. χωριου-δάκι, χτισ στην πιο όμορφ.. πλαγιά των Αγράφ..
.
10. Σχηματίζω φράσεις γράφοντας το δεύτερο ουσιαστικό στη γενική:
η γυναίκα, ο γέροντας ......................................................................................
οι φωνές, οι γυναίκες ......................................................................................
η τιμή, το λάχανο .....................................................................................
το καπέλο, ο πατέρας .......................................................................................
ο σωρός, τα πορτοκάλια ......................................................................................
το ράντισμα, τα χόρτα .......................................................................................
οι σταγόνες, τα φύλλα ......................................................................................
η λάμψη, οι σταγόνες ......................................................................................
ο θόρυβος, τα αυτοκίνητα .....................................................................................
η εξυπηρέτηση, οι πελάτες ......................................................................................
11. Συμπληρώνω με τα άρθρα που λείπουν:
Ο πατέρας κουβεντιάζει με .................. ψαρά .................. λαϊκής.
Οι μανάβηδες ξεφορτώνουν ................ καρότσες ................. φορτηγών.
Η γριά με άντρα της ζυγίζουν ................. πατάτες.................. πελατών.
12. Ξαναγράφω τις προτάσεις στον πληθυντικό:
Η μαμά και η γιαγιά πήγαν για ψώνια.
Ο μανάβης και ο περιβολάρης φωνάζουν.
13. Συμπληρώνω τις προτάσεις:
(τα ρέστα, σοκολοτάκια, τις ασκήσεις, ένα κατοστάρικο
Ο πατέρας δίνει στο μανάβη ........................................................................
Ο μανάβης δίνει στον πατέρα .........................................................................................................
Η Αννιώ προσφέρει στη γιαγιά ..................................................................................................
Εγώ δείχνω στους δασκάλους ................................................................................
14. Ξαναγράφω τις προτάσεις της άσκησης13 όπως στο παράδειγμα:
Ο πατέρας του δίνει ένα κατοστάρικο.
15. Σκέφτομαι και συμπληρώνω ό,τι λείπει:
"Σ' ενοχλεί ο θόρυβος των αυτοκινήτ...........;" "Ναι, ενοχλεί"
"Πότισες τα δέντρα του περιβόλι................;" "Ναι, πότισα".
"Ακούς φωνές των εμπόρ ;" "Ναι, ακούω". "Έδωσες το
σημείωμα στους γείτον ;" "Τ ..... τ. έδωσα".
16. Γράφω τα ρήματα στον αόριστο, όπως στο παράδειγμα:
αγαπώ, αγάπησα φοβάμαι, φοβήθηκα
συζητώ, ................χάνομαι,..................τηλεφωνώ,........................................ γεννιέμαι, ..........εξηγώ, ............................... ντύνομαι,..................φυσώ,...................χτυπιέμαι, ..........................................
17. Γράφω τα αντίθετα ρήματα, όπως στο παράδειγμα:
(προχωρώ, αρχίζω, σηκώνομαι, έρχομαι, ξημερώνω, μπαίνω)
σταμάτησαν - προχώρησαν βγήκαν - ........................................
τελείωσαν - · νυχτώνει - ...................
θα κάθομαι - ........... ............................... μισεύει - ...........................
18. Συμπληρώνω τα ρήματα με τις καταλήξεις -ται ή -τε;
Είναι απόλυτη ησυχία. Άχνα δεν άκουε..... Ακού .. τι σας λέω;
Αν με χρειαστεί... .... , με φώναζε......
Κανένας δε σε χρειάζε ......
19. Συμπληρώνω με τα ρήματα στη σειρά που δίνονται:
(γνωρίζομαι, φαίνομαι, φοβάμαι, ζω, βρέχω)
Η γριά και αν στολίζεται, στον ανήφορο ......................
Η καλή μέρα από το πρωί .................
Καθαρός ουρανός αστραπές δε.....................
Φυλαχτείτε από μια κακή ώρα, να ............................ χίλια χρόνια.
Για να φάτε θαλασσινά, πρέπει να ............... τα πόδια σας.