Αρχική σελίδαΑσκήσεις Γ΄ Τάξης

 

(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας)

1. Σχηματίζω σύνθετες λέξεις και συμπληρώνω τις προτάσεις:
(μπαίνει+βγαίνει, ανεβαίνουν+κατεβαίνουν, λεμόνια+πορτοκάλια, κίτρινοι+πράσινοι, βασίλεμα του ήλιου, θα 'ρθούμε ξανά, πουλιά της νύχτας)
Ο Γιώργος ........................................................................ στο περιβόλι.
Οι εργάτες ..................................................................... στις ξύλινες σκάλες.
Σήμερα κόβουν τα ...........................................................................................................................................
Πριν από ένα μήνα οι καρποί ήταν ..................................................... .
Κατά το ......;............................................................... το μάζεμα σταματά.
Ο Γιώργος σκέφτεται: "Αύριο ..................................................θα ξυπνήσουμε πάλι σαν τα ............................................................. ".


2. Γράφω σύνθετες λέξεις με τις προθέσεις από και παρά:
(από+χαιρετώ, φεύγω, κοιμήθηκα, τελείωσα)
(παρά + φορτώνω, δούλεψε; γέμισες, ψημένο)


3. Γράφω τα υποκοριστικά και μεγεθυντικά:
αυτοκίνητο ..........................................................................., ............................................,..................:............
γήπεδο ............................................................................ ............................................................................
αυτιά ............................................................................ ............................................................................
κεφάλι.................;.............................;............,........... , ........................................................,................
μπουκάλι ....,.................,..................................................., ...........................................................................


4.· Συμπληρώνω ό,τι λείπει και τονίζω:
το ορειν χωρι.. , τα αγον.. χωράφι , ο φτωχ... γεωργ.... , η ομορφ... ανοιξ.. , οι πρασιν .. καμπ... ., οι χλωρ.. φυλλω-σι... , η αθλητικ... εκπομπ ..., η μεγαλ.. νικ... , οι δυνατ... φων... , εκειν ο κουρασμεν... ταχυδρομ... ,


5. Από τα ρήματα μαντεύω και γράφω τις μετοχές:
(σκαρφαλώνω) Το χωριό μου είναι ........................................στο βουνό.
(κουράζομαι) Ο ταχυδρόμος φτάνει.........................................στο σπίτι.
(χαίρομαι) Η γιαγιά μου ανοίγει.................................................. την πόρτα.


6. Αντικαθιστώ τη φράση που είναι σε παρένθεση με μια λέξη που έχει το ίδιο νόημα και τη γράφω δίπλα:
Ο Βασίλης είναι (από την Ήπειρο)
Ο δάσκαλός του είναι (από την Αθήνα)
Η τσάντα του ταχυδρόμου είναι (από δέρμα)
Το γραμματόσημο είναι (από τη Γερμανία)


7. Διαβάζω τον πληθυντικό και ξαναγράφω στον ενικό:
Δε θα 'μαστε ούτε οι πρώτοι, ούτε οι δεύτεροι...
Δε θα 'μαι ούτε ο ................................................................................................................................................
Δε θα 'μαι ούτε η ..................................................................................................................................................


8. Ξαναγράφω τις προτάσεις δεξιά, έτσι που να έχουν το ίδιο νόημα με τις προτάσεις αριστερά:
Ο Βασίλης ενοχλεί. Ο Βασίλης είναι , ..........................................
Ο δάσκαλος σκέφτεται .........................................................·......................
Ο ταχυδρόμος βιάζεται. ...............................................................................................


9. Σκέφτομαι και συμπληρώνω ό,τι λείπει:
Είμαι από ένα ορειν.. χωρι.. της Ρούμελης. Είμαι Ρουμελιώτης...................... Το χωριό μου δεν είναι ούτε μεγάλ.. ούτε πλούσ..............., όπως τα πεδ........... χωριά. Είναι ένα μικρ.. χωριου-δάκι, χτισ στην πιο όμορφ.. πλαγιά των Αγράφ.. .


10. Σχηματίζω φράσεις γράφοντας το δεύτερο ουσιαστικό στη γενική:
η γυναίκα, ο γέροντας ......................................................................................
οι φωνές, οι γυναίκες ......................................................................................
η τιμή, το λάχανο .....................................................................................
το καπέλο, ο πατέρας .......................................................................................
ο σωρός, τα πορτοκάλια ......................................................................................
το ράντισμα, τα χόρτα .......................................................................................
οι σταγόνες, τα φύλλα ......................................................................................
η λάμψη, οι σταγόνες ......................................................................................
ο θόρυβος, τα αυτοκίνητα .....................................................................................
η εξυπηρέτηση, οι πελάτες ......................................................................................

11. Συμπληρώνω με τα άρθρα που λείπουν:
Ο πατέρας κουβεντιάζει με .................. ψαρά .................. λαϊκής. Οι μανάβηδες ξεφορτώνουν ................ καρότσες ................. φορτηγών.
Η γριά με άντρα της ζυγίζουν ................. πατάτες.................. πελατών.


12. Ξαναγράφω τις προτάσεις στον πληθυντικό:
Η μαμά και η γιαγιά πήγαν για ψώνια.
Ο μανάβης και ο περιβολάρης φωνάζουν.


13. Συμπληρώνω τις προτάσεις:
(τα ρέστα, σοκολοτάκια, τις ασκήσεις, ένα κατοστάρικο
Ο πατέρας δίνει στο μανάβη ........................................................................
Ο μανάβης δίνει στον πατέρα .........................................................................................................
Η Αννιώ προσφέρει στη γιαγιά ..................................................................................................
Εγώ δείχνω στους δασκάλους ................................................................................


14. Ξαναγράφω τις προτάσεις της άσκησης13 όπως στο παράδειγμα:
Ο πατέρας του δίνει ένα κατοστάρικο.

 

 


15. Σκέφτομαι και συμπληρώνω ό,τι λείπει:
"Σ' ενοχλεί ο θόρυβος των αυτοκινήτ...........;" "Ναι, ενοχλεί"
"Πότισες τα δέντρα του περιβόλι................;" "Ναι, πότισα".
"Ακούς φωνές των εμπόρ ;" "Ναι, ακούω". "Έδωσες το σημείωμα στους γείτον ;" "Τ ..... τ. έδωσα".

16. Γράφω τα ρήματα στον αόριστο, όπως στο παράδειγμα:
αγαπώ, αγάπησα φοβάμαι, φοβήθηκα

συζητώ, ................χάνομαι,..................τηλεφωνώ,........................................ γεννιέμαι, ..........εξηγώ, ............................... ντύνομαι,..................φυσώ,...................χτυπιέμαι, ..........................................

 

17. Γράφω τα αντίθετα ρήματα, όπως στο παράδειγμα:
(προχωρώ, αρχίζω, σηκώνομαι, έρχομαι, ξημερώνω, μπαίνω)
σταμάτησαν - προχώρησαν βγήκαν - ........................................
τελείωσαν - · νυχτώνει - ...................
θα κάθομαι - ........... ............................... μισεύει - ...........................


18. Συμπληρώνω τα ρήματα με τις καταλήξεις -ται ή -τε;
Είναι απόλυτη ησυχία. Άχνα δεν άκουε..... Ακού .. τι σας λέω;
Αν με χρειαστεί... .... , με φώναζε......
Κανένας δε σε χρειάζε ......


19. Συμπληρώνω με τα ρήματα στη σειρά που δίνονται:
(γνωρίζομαι, φαίνομαι, φοβάμαι, ζω, βρέχω)
Η γριά και αν στολίζεται, στον ανήφορο ......................
Η καλή μέρα από το πρωί .................
Καθαρός ουρανός αστραπές δε.....................
Φυλαχτείτε από μια κακή ώρα, να ............................ χίλια χρόνια.
Για να φάτε θαλασσινά, πρέπει να ............... τα πόδια σας.

αρχική σελίδασελίδα των ασκήσεων