ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ 2008 ΣΤΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ
ΜΑΘΗΜΑ: «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ»
Για δασκάλους και νηπιαγωγούς
Οδυσσέας Ελύτης
«Στα χτήματα βαδίσαμε»
Στα χτήματα βαδίσαμε όλη μέρα Με τις γυναίκες τους ήλιους τα σκυλιά μας Παίξαμε τραγουδήσαμε ήπιαμε νερό Φρέσκο καθώς ξεπήδαγε από τους αιώνες
5 Το απομεσήμερο για μια στιγμή καθίσαμε Και κοιταχτήκαμε βαθιά μέσα στα μάτια Μια πεταλούδα πέταξε απ' τα στήθια μας Ήτανε πιο λευκή
Απ' το μικρό λευκό κλαδί της άκρης των ονείρων μας Ξέραμε πώς δεν ήταν να σβηστεί ποτές
10 Πώς δεν θυμόταν καθόλου τι σκουλήκια έσερνε Το βράδυ ανάψαμε φωτιά Και τραγουδήσαμε γύρω τριγύρω . Φωτιά ωραία φωτιά μη λυπηθείς τα κούτσουρα
15 Φωτιά ωραία φωτιά μη φτάσεις ως τη στάχτη Φωτιά ωραία φωτιά καίγε μας
Λέγε μας τη ζωή. Εμείς τη λέμε τη ζωή την πιάνουμε απ' τα χέρια Κοιτάζουμε τα μάτια μας που μας ξανακοιτάζουν
20 Κι αν είναι αυτό που μας μεθάει μαγνήτης το γνωρίζουμε
Κι αν είναι αυτό που μας πονάει κακό, το 'χουμε νιώσει Εμείς τη λέμε τη ζωή, πηγαίνουμε μπροστά -Και χαιρετούμε τα πουλιά της που μισεύουνε Είμαστε από καλή γενιά.
«Ήλιος ο Πρώτος»
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
α) Σε ποια λογοτεχνική γενιά ανήκει ο Οδυσσέας Ελύτης; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της γενιάς που προσδιορίζουν την ταυτότητα.
β) Πώς λειτουργεί συνολικά το στοιχείο του πυρός ως φως-φωτιά που εμφανίζεται στο ποίημα;
γ) Το μήνυμα της αισιοδοξίας κλιμακώνεται μέσα από ορισμένες εικόνες στο ποίημα. Μπορείτε να τις επισημάνετε;
δ) Η κατάφαση στη ζωή που διατρέχει το ποίημα είναι από τα βασικά στοιχεία της ποίησης του Ελύτη. Να τεκμηριώσετε το παραπάνω φέρνοντας παραδείγματα από το συνολικό έργο του ποιητή και να τα συσχετίσετε με τον τελευταίο στίχο του ποιήματος.
Αθήνα 22 Μαρτίου 2008
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Σημαντικός αριθμός μαθητών εμφανίζει σήμερα
δυσκολίες στην παραγωγή του γραπτού λόγου.
Με βάση τα επιστημονικά δεδομένα και την εμπειρία σας:
α) να εντοπίσετε παράγοντες πού μπορεί να προκαλούν τις δυσκολίες αυτές,
β) να προτείνετε διδακτικές τεχνικές για την
αντιμετώπιση τους.
Αθήνα 21 Μαρτίου 2008
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ 2008
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ - ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Για τους δασκάλους
Μία από τις βασικές απαιτήσεις του σύγχρονου σχολείου είναι η επεξεργασία πολλαπλών πληροφοριών.
Με βάση την εμπειρία σας και τα επιστημονικά δεδομένα να προσδιορίσετε δεξιότητες και ικανότητες
της κριτικής και δημιουργικής σκέψης που βοηθούν
το μαθητή να οργανώσει ένα σύστημα επεξεργασίας
«πληροφοριών» .
Αθήνα 23 Μαρτίου 2008
|